hunting_for_beauty

Instagram

петък, 28 март 2014 г.

„Храните”, от които се лишавам с удоволствие

Аз съм от щастливците, които са имали прекрасно детство, пълно с обич и разбирателство. Спомням си като на лента слънчевите ваканции, прекарани на село, далеч от големия град. Бяха безгрижни дни. Тичах из поляните и ядях плодове направо от дърветата. Ако щете вярвайте, но помня цветовете, звуците и миризмите, от които днес сивото, безумно ежедневие ме е лишило. И ми се плаче, защото знам, че това време няма да се върне, знам, че децата ми няма да познават приказния свят, в който съм пораснала. В този свят имаше лозя, кошери с пчели, дворове с цъфнали цветя и зеленчукови градини... С единият ми дядо се разхождахме в гората и той ме учеше да разпознавам двойниците на гъбите, а после с баба правехме вкусна супа от челядинки. Другите баба и дядо ми показваха как да връзвам лозето с царевична шума, след това обядвахме току що откъснати зеленчуци, под дебелата сянка на ореха. В онзи детски свят не ядяхме snickers, чипс и йогурт, не дъвчехме дъвки с аспартам, а пчелен восък и бяхме здрави, и...

Разказвам ви всичко това, за да се опитам да пресъздам контраста с днешния ден, в който малко по малко се отвратих от „храната”, която е заляла хипермаркетите. Ситуацията е такава: безпринципни монополисти произвеждат евтини, некачествени и опасни за здравето продукти, за които използват множество химикали. Тук е мястото да ви препоръчам един документален филм – “Food, Inc.” (“Храна ООД”), който надявам се ще ви накара да се замислите на тази тема. В следващите редове ще ви споделя още няколко подобни филма, които промениха мисленето ми и от които със сигурност ще извлечете много полезна информация, която да ви посочи правилния път на здравословното хранене.

Аз тръгнах по този път постепенно и съвсем естествено. Бях започнала все по-често да се лутам из отрупаните щандове в магазините и да се чудя къде и защо изчезнаха прекрасните вкусовете от детството. И точно когато се чувствах най-изгубена, инстинктът ми за самосъхранение се задейства. Започнах да търся истината, като чета съдържанието на етикетите. Там намирах непознати думи, термини и букви, които после проучвах в интернет. За съжаление, колкото повече се информирах, толкова повече се отвращавах. Ще ви разкажа накратко за „храните”, които изхвърлих от менюто си с приоритет и смея да твърдя, че се лишавам от тях с най-голямо удоволствие:

1. Фаст фуд:
Не ви препоръчвам, а направо ви моля да изгледате филма „Super Size Me” (Порция „Гигант”) и оставям първа точка без коментар.
2. Колбаси (кренвирши, наденички, салами, пастети, луканки и т.н.):
Беше отдавна, когато заедно с пастета си намазах и едно перо върху филийката. За щастие съм толкова гнуслива, че това ме накара да се откажа от него, още преди да знам за какво всъщност става въпрос. Оказа се, че в колбасите има всичко друго (соя, нишесте, каша от сварени кожа, вътрешности и сухожилия, смлени кокали, овкусители, оцветители и още куп химически добавки), но не и месо или ако има такова, то представлява много малък процент от състава. Руският филм „Осторожно, еда!” („Внимание, храна!”) показва грозната истина с доста красноречиви кадри. 



3. Бульони и разтворими супи:
Когато се събрах с моя приятел, можех да готвя само сандвичи, яйца и готови супи „Маggi”, т.е. не можех да готвя. ;) Горкият колко вредна супа изсърба, докато един ден баща ми не ни разказа за негов приятел, който лежал в болница, заради същите тези кубчета и разтворими пилешки и зеленчукови миксове. Този факт ми беше достатъчен, за да забраня окончателно тези продукти в нашата кухня и да се науча да приготвям истинска супа. И все пак, проверих какво им е толкова ужасното, че да вредят така сериозно на здравето? Отговорът: високото съдържание на мононатриев глутамат или E621 – чиста отрова за организма. Той се добавя, за да повиши вкусовите качества на продуктите, но всъщност е химично съединение, което уврежда ретината на очите и нервните клетки, нарушава метаболизма, води до диабет, затлъстяване и Алцхаймер. Моят съвет е да приготвяте „сочно пиле” с истински подправки и пресни зеленчуци!


4. Маргарин:
Маргарин = хидрогенирани мазнини (трансмазнини). Тези мазнини се получават при нагряване на течни растителни масла до висока температура, в присъствието на водород и катализатори. В резултат на този процес, растителните мазнини се втвърдяват и могат да се съхраняват по-дълго време. Хидрогенирането обаче променя първоначалната молекулна структура на маслата, което прави производните продукти толкова опасни за здравето. Консумацията на трансмазнини ни излага на риск от инсулт и инфаркт. Тъй като организмът ни не може да ги разгради, те се отлагат в кръвоносните съдове, като намаляват нивата на добрия и повишават тези на лошия холестерол в кръвта. Ако често приемаме хидрогенирани мазнини, може да развием инсулинова резистентност, което е предпоставка за развитие на диабет.
За съжаление, маргарин и трансмазнини има в доста продукти на нашия пазар: готови банички и закуски, особено тези от бутер тесто, солети, чипс, царевични пръчици, пуканки за микровълнова, растителна сметана, шоколад, вафли и други. 


5. Газирани напитки и „натурални” сокове:
Най-малкото зло в съдържанието на газираните напитки е въглеродният двуокис – не е опасен за здравето, но предизвиква подуване на корема. Ето други три съставки обаче, на които трябва да се обърне внимание: фосфорна киселина - отслабва имунната система, изчерпва магнезия и калция от тялото, в резултат на което костите стават тънки и крехки; фруктозен сироп от царевица - има високи нива на свободни радикали, които увреждат тъканите и причиняват диабет; аспартам – канцерогенен е.


Плодовете са изключително важна част от хранителната пирамида, но за съжаление купешките сокове не съдържат почти никакви полезни съставки. Те се произвеждат като плодовете минават през термична обработка, която променя PH-то от алкално в киселинно и заради която губят хранителната си стойност. Освен това са пълни с консерванти. Сами си направете извод: прясно изцеденият плодов сок губи полезните си качества след около 15 минути, в резултат от взаимодействието си с кислорода, а този в магазина има срок на годност 2 години!


Заради високото съдържание на захар в газираните напитки и „натуралните” сокове, редовната им консумация увеличава неусетно теглото, тъй като предизвиква свръхпроизводство на инсулин, което блокира способността му да изгаря мазнините.

Споделям с вас още няколко заглавия: „Глад за промяна” („Hungry for change”), „Храната има значение” („Food matters”), „Вилица или скалпел” („Forks over knives”). В тези филми открих много истини, които ми помогнаха да подобря значително хранителните си навици, без да стигам до крайности, като суровоядство или вегетарианство например. Надявам се някой ден да възпитам в децата си добра култура на хранене (за съжаление българите имаме много ниска такава), която те да предадат на своите деца и така заедно да направим света по-малко болен! :)

Ще се радвам да ми препоръчате още филми, статии и всякаква полезна информация по темата!


С пожелание за здравословно мислене,
Снежана
 

8 коментара:

  1. Четейки поста ти се замислих. И осъзнах, че преди година спрях маргарина и го замених с масло, салами и колбаси, наред с кренвирши и пастет не ям от поне две години, отвреме на време ми се случва да пия кола (един път в месеца по една чаша), но кутията с "натурален" сок и в момента стои до мен, а дори знам как точно се прави и пак си я пия.
    Супите и бульоните на Маги ги спрях отдавна, в това число и почти всички продукти на Нестле, които на всичкото отгоре се тестват върху животни!
    Преди половин година, след като изкарах два дни на легло с адските болки в корема, заради гумените мечета Харибо, които обожаваХ, спрях и тях. Приятелят ми ми разказа от какво са направени всъщност, аз си мислех, че желатин и оцветители, но всъщност от сварени остатъци от животни.... Отвратих се!
    Истината е, че и пиле консумирам рядко, защото изобщо не знам къде е било и с какво е хранено. Телешкото в магазина има вкус на подметка и изобщо няма качествата на истинското телешко, както се убедих преди известно време, когато с приятеля ми платихме 30 евро за две парчета по 100 грама телешко! Ей, това беше истинско теле!
    Изобщо карам само на зеленцуци, които Бог знае къде са расли и с колко заредена с какво ли почва....
    И като се замисля.. чистите екологични храни никога няма да се върнат... С това не казвам, че не трябва да избягваме максимално вредните храни, дори напротив. Просто отбелязвам, че дори и в двора да си гледаш зеленчуците, не знаеш с какво е заразил почвата някой идиот дори на 50 км от теб :((((( Уви и това има отражение :( Но това е съвременността, за жалост :(
    Страхотен пост!
    ПС: Извини лириките ми, днес съм в странно настроение :D

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. WomanBerry Berry, това, че си ми обърнала толкова много внимание, ме ласкае :) Радвам се, че съм те накарала да се замислиш!

      Изтриване
  2. Доста от нещата и аз ги отбягвам от известно време, някои дори несъзнателно. Колата я спрях още, когато забременях,маргарина преди това, саламчета си хапвам от време на време, но....Прекрасен пост!

    ОтговорИзтриване
    Отговори
    1. "Доста от нещата и аз ги отбягвам от известно време, някои дори несъзнателно."
      Умните хора не вървят срещу природата си ;)

      Изтриване
  3. Много хубав пост, в гимназията пиех по 2л кола на ден, но заради мигрената ми я забраниха и за няма и два месеца свалих 13кг. Към всичко изброено от теб бих прибавила и плодовите млекца.

    ОтговорИзтриване
  4. Напълно съм съгласна за плодовите млекца от магазина, Filka!
    Лято е, има огромно разнообразие от плодове. Толкова е лесно да си нарежеш една праскова или 2-3 смокини и да ги разбъркаш с половин кофичка кисело мляко - свежо и полезно :)

    ОтговорИзтриване